Ännu fler fördelar för dig som kund

Nu ingår Sörmlands Media med titlarna Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning,
Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren i NTM-koncernen* som är en spännande,
stark och utvecklingsinriktad mediekoncern med många välkända lokala varumärken i Sverige.
Koncernen verkar i Östergötland, Småland, Uppland, Gotland, Norrbotten och nu även i Sörmland.

Nytt användarvänligt format
Tidningarna inom NTM-koncernen är alla i tabloidformat vilket innebär att även Sörmlands Medias titlar
kommer att byta format från helberliner till tabloid.
Sörmlands Media är den enda tidningskoncernen i Sverige som har berlinerformat på sina tidningar.
Tidningen blir fr o m 9 april mer användarvänlig och får ett bekant format för våra läsare och kunder då de
flesta dagstidningar i dag är tabloid, som exempelvis DN, Aftonbladet och Expressen.

Vi är övertygade om att våra läsare kommer att uppskatta det välbekanta tabloidformatet och för våra riksannonsörer blir det
en fördel att bara behöva producera annonser i en storlek.

Läsaren får mer innehåll
Som följd av formatbytet kommer printtidningen bli fylligare – vi publicerar exempelvis börs och korsord varje dag.
Även mer artiklar om bostad, resor och konsumentmaterial etc. Givetvis kommer
vi fortsätta bevaka hela Sörmland varje dag med lokal närvaro.

Ändrade annonsformat och stopptider
Eftersom vi går över till tabloid så kommer alla annonsformat att ändras.
Gå gärna in på sidan: https://annonswebben.sormlandsmedia.se. Där hittar du all information om våra nya annonsmoduler.
Boknings- och materialstopp är klockan 15:00 tre dagar innan införanden i print.

Förnyade sajter, e-tidning och kundklubb
Även våra sajter och appar förnyas och utvecklas.
Vi kan snart presentera den nya digitala platsannonseringen Jobb+ som kommer rulla ut i samband med
att vi förnyar våra sajter den 9 april. E-tidningen är sökbar två månader.
Våra kunder får mer innehållsrika lojalitetsförmåner från riksaktörer i den nya kundklubben MERA.

Bredare utbud till dig som annonsör

  • Vår reklamateljé, som har funnits på Eskilstuna-Kurirens tryckeri, flyttar in på säljavdelningen.
    De är grafiska formgivare och arbetar med externa kunder med till exempel annonser, trycksaker och kundtidningar.
    De hjälper även till att pitcha idéer och kan göra en mer avancerad layout för din marknadsföring.
  • I år har även radio** flyttat in till oss som en valbar kanal för er annonsörer.
    Radio är ett känslomedia som har en snabb räckvidd som lämnar ett mentalt fotavtryck hos lyssnaren.
    Hos oss kan du köpa radioreklam i radiokanalerna, RIX FM, STAR FM och I LIKE RADIO.
  • Vi inleder ett samarbete med Teknomedia som är ett av Sveriges största produktionsbolag
    för video och ljudproduktion och som gör bl a reklamfilmer.
  • Inom NTM-koncernen finns även Mötesfabriken –eventarrangören som skapar möten mellan
    företag och människor genom galor, mässor och konferenser.

Har du funderingar eller frågor så prata gärna med din mediesäljare på Sörmlands Media eller
tf försäljningschef Anders Boberg, tel 016-15 62 15.
Vi ser fram emot ett spännande 2019 tillsammans med dig.

Bästa hälsningar
Jenny Hoflund Bergvall, VD
Anders Boberg tf Försäljningschef

Läs mer

Mediets stryrkor

Printtidning skapar kännedom och sociala medier stärker relationen

Innan det är dags att börja kommunicera erbjudande är det viktigt att låta er annonsering handla om kännedom, det vill säga att göra varumärket och företaget känt. Här är tidningen den kanal som lyckas med detta allra bäst. En tidningsannons läses i snitt under längre tid jämfört en displayannons varför du som företagare har längre tid på dig att föra ut ditt budskap och att ladda ditt varumärke. Att som okänt företag enbart annonsera pris eller produkt via en displayannons är svårt. En annons från okänt varumärke har också oftast lägre observationsvärde. Dessutom har morgontidningen fortfarande den stora fördelen att den når många läsare i en bred målgrupp vilket betyder att du inte bara når de som känner till och intresserar sig för dina produkter och tjänster idag, utan även dem som på sikt kan vara intresserade av  ert företag.

Sociala medier som exempelvis Facebook är en bra mediekanal när du vill skapa lojala kunder ur din befintliga kundbas. Här kan du som företagare bygga relation och nätverk snarare än att sprida och stärka ert varumärke.

Har du redan ett känt och etablerat varumärke kan du fokusera på pris/produkt från start. Här kan du variera mer mellan vilka typer av kanaler du använder för att kommunicera och vilket budskap du levererar i respektive kanal.

Till sist: våga vara unik i ditt material och stick ut från mängden

Läs mer

Jobb+

Den nya digitala platsannonseringen med jobbplus.se kommer att rulla ut i samband med att vi förnyar våra sajter.
Det kommer att ge oss en styrka mot våra kunder som söker en digitalplatsannonsering med en känsla av en rekryteringssajt.

Här kan ni läsa om fyra smarta paketeringar för bättre effekt.

Fyra smarta vägar att nå rätt effekt!

JobbPlus Digitalt. JobbPlus Social. JobbPlus Maximal. JobbPlus Maximal.

JobbPlus Digitalt.
Denna produkt är basen på våra digitala tjänster.

  • Platsannonsen ligger med på jobbplus.se och på våra lokala nyhetssajt högt upp.
  • Platsannonsen ligger med på LokusJobb.se samt Jobb snurran på våra lokala nyhetssajter i desktop och mobilt något längre ner placering.
  • Retargeting till jobbsökande genom mejl av platsannons till den som aktiverat sig och skapat en profil med kompletterat CV samt att sökta jobb annonserna finns synliga högt upp på lokala nyhetssajten uppe i höger marginalen.

JobbPlus Social.

På denna produkt bygger vi på med den sociala biten för att nå och rikta in sig mot en viss målgrupp.
OBS! Detta paket ingår inte den lokala Jobbsnurran och retargetingen.

  • Platsannonsen ligger med på JobbPlus.se samt LokusJobb.se
  • Platsannonsen får en sponsrad placering på Facebook & Instagram.
  • Platsannonsen placeras på LinkedIn en så kallad ”Premium” placering
  • Platsannons sponsrad på Indeed (Världens största jobbsökarsajt).

JobbPlus Maximal.

Här har vi lagt ihop de båda paketen JobbPlus Digitalt och JobbPlus Socialt för att uppnå bästa möjliga bredd mot jobbsökare med rätt kompetens.
Här kan vi även addera till jobbsnurror för övriga titlars sajter för att hitta ytterligare möjligheter för våra kunder att hitta den rätta kompetensen.

JobbPlus Total.

  • Platsannonsen ligger med på jobbplus.se och på våra lokala nyhetssajt högt upp.
  • Platsannonsen ligger med på LokusJobb.se samt Jobb snurran på våra lokala nyhetssajter i desktopp och mobilt något längre ner placering.
  • Retargeting till jobbsökande genom mejl av platsannons till den som aktiverat sig och skapat en profil med kompletterat CV samt att sökta jobb annonserna finns synliga högt upp på lokala nyhetssajten uppe i höger marginalen.
  • Annonsering i Sörmlands Medias morgontidningar. Format efter kundens val.

 

Läs mer

Har du tillräckligt många kunder?

Google är i dagsläget den största marknadsföringsportalen på nätet och uttryck som att googla fram information har blivit allmänt accepterat världen över.
Med över 55 miljoner sökningar dagligen i Sverige förstår man varför. Gå bara till dig själv.
Hur gör du när du vill hitta en produkt eller tjänst idag?
Vi är rätt säkra på att vi har svaret på den frågan.

Så hur ser det ut för dig när man söker efter dina produkter eller tjänster? Synd du? Har chansen att få fler kunder?

Vi är sedan 2012 högsta graden av samarbetspartner med Google och hjälper idag ett 100-tal företag.
Hos oss får du, trygghet, kunskap, transparens och enkelhet.

Vi ser till att era produkter eller tjänster syns för de som verkligen söker efter det ni erbjuder.
Rätt person vid rätt ögonblick!

Här kommer några tips!

  1. Rätt geografi
    Avgränsa dina annonser så att de enbart syns i det området där du är verksam och där du gör affärer
    Vi har verktyg för att styra detta väldigt detaljerat.
  2. Rätt ord
    För att nå rätt publik krävs ett noggrant urval av sökord.
    Avgränsa genom att använda ord som är relevanta för dig, som speglar det du gör, som gör att du får affärer!
    Du kan din verksamhet och vi vet vad folk söker på.
  3. Rätt annons
    Vad är det som gör att din annons blir klickad på?
    Hur får du en annons på Google att sticka ut i mängden?
    Hur skapar du en annons som driver affärer?
    Fråga oss!
  4. Rätt person
    Vi vill att varje person som besöker din hemsida skall vara så kvalificerad som möjligt, personen skall vara så nära ett köp
    som möjligt för någon av dina produkter/tjänster.
    Genom att ha rätt geografi, rätt ord, rätt annonstexter säkerställer vi det.
    Vi tycker även att du enbart ska betala när allt fungerar, alltså när en person har genomgått samtliga faser och faktiskt klickat på din annons.

Kontakta oss redan idag så hjälper vi till att driva trafik till era sajter så kan ni fokusera på det ni är bra på, era produkter och tjänster!

 

Mvh
Tomas

kksalj@kkuriren.se
0150-728 10

Läs mer

Nyhet: Nu stärker vi vårt erbjudande med radioreklam!

Från och med nu når vi ännu fler av dina kunder.  Det innebär att Katrineholms-Kuriren kompletterar produktportföljen med STAR FM och  RIX FM. Därmed erbjuder vi dig marknadsföring i prenumererad morgontidning, gratistidning, digitala kanaler, ibladningsprodukter, kundtidningar och även i radio. Tillsammans med radion når du numera nästan 65% av alla i utgivningsområdet genom våra medier.

Vill du veta mer om radioreklam i STAR FM och i RIX FM? Välkommen att höra av dig till ansvarig radiosäljare Sara Örqvist på tel. 073-699 20 80 alternativt till någon av övriga mediesäljare på tel. 0150-72810.

Läs mer

59% räckvidd

Visste du att Katrineholms-Kuriren når flest av alla i vårt utgivningsområde,
i en jämförelse mellan övriga medieslag?

Enligt KANTAR SIFOs undersökning Orvesto Konsument för helåret 2017 ser vi att den nyhetskälla som når allra flest personer i området är Katrineholms-Kuriren. 59% av befolkningen i Katrineholm och Vingåkers kommuner tar del av nyheterna antingen genom morgontidning, nyhetsapp eller via nyhetssajten, varje dag.

Läs mer

Bästa kund!

Det är med stor glädje jag hälsar dig välkommen till vårt nyhetsbrev som jag hoppas bjuder både på nytta & inspiration kring marknadsföringstrender men också mer handfasta tips på hur du kan lyckas med din marknadskommunikation.
Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidnings målsättning är att vara en trovärdig, stark och modig medierådgivare som genom en grundläggande behovsanalys hjälper er att nå era försäljningsmål. Idag jobbar vi med flertalet starka mediekanaler som dagstidningen, gratistidningen, affärstidningen, tema/årstidsbilagor, webben, mobilen, rörlig reklam mm. Tveka inte att kontakta mig eller några av mina kollegor om du behöver hjälp med din marknadsföring.

Jenny Hoflund Bergvall
Marknads- och försäljningschef
Sörmlands Media (Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren)

Läs mer

Lyckat resultat för Vingåker Factory Outlets bilaga i gratistidningen EXTRA

Ett ökat antal besök i butiken och en klart märkbar ökad försäljning. Det blev resultatet av Vingåker Factory Outlets satsning på en 20-sidig ibladad bilaga i Extra KK i höstas. – Vi ville nå människor i närområdet med vårt kvalitetsmedvetna funktionssortiment för barn och vuxna, säger Richard Ericson, vd på Vingåker Factory Outlet.  Och det gjorde vi.

Vingåker Factory Outlet är mycket känt i närområdet. Självklart efter drygt 20 år i branschen.

– Märkeskläder till ett bra pris, det är och har varit vårt koncept sedan 1997 då vi startade i Ljungströms fabrikslokaler, berättar Richard.  Vårt breda och djupa sortiment av kläder för hela familjen under samma tak är unikt.

Unik är också det faktum att det finns kläder i många storlekar. Herrkostymer och kavajer finns exempelvis i ca 70 olika storlekar.

– Ledstjärnan har hela tiden varit produkt med kvalitet till bra pris. Men orden skulle inte vara något värda om vi inte hade kläder i de storlekar som folk faktiskt använder.

Besökarna kommer såväl från närområdet som betydligt längre från VFO. Och Richard anpassar sin marknadsföring efter den målgrupp han vill nå.

– Inom en 10-milsradie når vi ut till många större städer och där planerar vi nu för liknande åtgärder som den lyckade kampanj vi genomfört tillsammans med Katrineholms-Kurirens gratistidning EXTRA.

Det var i höstas som Richard testade att blada i en egen 20-sidig bilaga i EXTRA KK.

– Vi tryckte upp en broschyr där vi beskrev vårt unika och mycket prisvärda funktionssortiment. Kläderna är inte alltid av ett välkänt märke, men håller en jättebra kvalitet. Plagg bland annat till barn – giftfria och ekologiska i storlekar från prematur och uppåt.  Vi ville nå ut lokalt med detta.

Richard fortsätter:

– Via diskussion med Maria Mokvist på Katrineholms-Kuriren förstod vi att idén med en bilaga i EXTRA KK skulle få mycket bättre respons än att lägga broschyren bland all annan reklam som delas ut i brevlådorna.

”Man ska inte glömma bort den tryckta tidningen som marknadsföringskanal”

Det visade sig vara rätt.

– Alla siffror visar att gratistidningen EXTRA tar sig förbi många hinder som annars reklam brukar kunna fastna i, säger Maria Mokvist, säljchef på Katrineholms-Kuriren. Gratistidningen kommer oftast in i bostaden, läses av flera i familjen och blir också kvar på köksbordet längre än ett vanligt reklamblad. Därför bli uppmärksamhetsvärdet större. Det visade också resultatet av VFOs satsning.

Maria fortsätter:

– I och med att vi är en gratistidning i KFV-regionen når vi ut till drygt 30 000 hushåll i Katrineholm, Flen och Vingåker, även till de hushåll som har ”nej tack till reklam-skylt”. Ett mycket bra komplement till vanliga sexdagars papperstidningen Katrineholms-Kuriren och nyhetssajten kkuriren.se. Som alltid handlar det om att se kundens behov och föreslå den bästa lösningen.

Bland Katrineholms-Kurirens marknadsföringserbjudanden finns också så kallade natives och sökordsoptimering, något som framöver kanske också kan bli en del av VFOs marknadsföring.

– Natives är perfekt för den annonsör som i redaktionell form på sajten vill beskriva de mjuka värdena i sin verksamhet. För att på sikt bygga varumärke. Vårt mål är alltid att hitta rätt metod för vår kund. Metoder som självklart varierar.  Richard är en kunnig marknadsförare som har en bra mix av marknadsföringsåtgärder som matchar VFOs mål att nå olika kundgrupper. Katrineholms-Kuriren är en betydande del av den mixen vilket vi är stolta över, avslutar Maria Mokvist.

 

Bildtext:

STARK PÅ HEMMAPLAN. – Katrineholms-Kurirens gratistidning EXTRA gav bra effekt när vi ville nå ut lokalt med vårt sortiment av funktionskläder med hög kvalitet, säger Richard Ericson, på Vingåker Factory Outlet.

 

 

Läs mer

Nyhetsmedier ger annonser extra effekt

Flera studier visar att reklam i redaktionella medier, t ex. tidningar, uppmärksammas mer, känns mer trovärdig och når en mer kvalitativ räckvidd jämfört med andra kanaler.
Allt detta uppmärksammas i rapporten ”The power of context” från Newsworks.
Dessutom visar rapporten att effekten av annonser i tryckta tidningar ökt sin effekt under senare år och att annonserna levererar allt fler nya kunder.

Läs mer

Sörmlandspaketet

157 000 personer tar del av våra medier varje dag.
Det motsvarar 57% av alla i området.
Vill du locka sörmlänningar till din butik, ditt arrangemang
eller till en ledig tjänst i ditt företag.

Det digitala paketet som når upp till 142 000 läsare under en vecka. Ett paket för er som vill nå
potentiella kunder i hela Sörmland och behöver ha en effektivitets- eller varumärkes
byggande digital annonsering.
Du väljer vilka städer du vill synas i: Eskilstuna, Strängnäs, Katrineholm eller Nyköping.

Hör av dig så syr vi ihop ett gränslöst paket till dig!

Mediesäljare: Thomas Ehrenstråhle
Telefon: 072-146 08 08

Läs mer