Läxa eller inte läxa?

Bakläxa för svensk läxor, läser jag i Katrineholms-Kuriren i dag. Och det med tanke på att det i Vingåker har föreslagits att man inte ska ha några läxor alls.
Enligt nyhetsartikeln så följer inte svenska lärare upp elevernas läxor. Forskningen visar då att elevernas arbete med läxorna hemma då blir meningslöst.
Den norska forskningsrapporten konstaterar att Finland ligger långt före Norge och Sverige.
Den stora skillnaden mellan länderna är i uppföljningen av läxorna. Enligt TT-artikeln så används läxorna aktivt i klassrummet för att just öka lärandet.
”I åttonde klass arbetar nio av tio finska lärare i matematik på det sättet. I Svewrige och Norge två respektive tre”, skriver TT.
Vänsterpartisten Åke Tholin motionerade om läxfri skola i Vingåker. Fullmäktige avslog motionen.
Under sammanträdet sa Tholin: ”Det handlar om elevdemokrati, vill eleverna ha läxor eller inte”.
Jag tycker nog att det handlar om att eleverna ska lära sig en del. I unga år kanske de trots allt inte ser vad de har att vinna genom att lära sig olika saker. Däremot tycker jag att elevdemokratin i skolan ska öka. Men jag tror inte att just att få bestämma att man inte vill ha läxor är det som är högst upp på den listan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

11 − 6 =