Snacka om orättvisa

Ibland blir man förundrad. Skolan ska lära ut människors lika värde och att alla ska behandlas lika. Jag blir mycket överraskad över det beslut som tagits i Vingåker när det gäller läsplattor. Eleverna i årskurs 4-9 har fått låna varsin läsplatta i form av en ipad. Denna storsatsning kallas tydligen tidsenligt lärande. Men hallå, tidsenligt – men inte för alla. Vuxna människor tar beslut om att det inte gäller asylsökande barn. Vilka signaler ger vuxenvärlden?
Meningen med storsatsningen i Vingåker, som verkligen är ambitiös, är att man ska öka lusten att lära och motivera till studier. Men missar man inte målet. För det är väl ändå så att många av de asylsökande behöver förbättra bland annat det svenska språket och det skulle också ge dessa elever möjlighet att klara skolan bättre om de fick ha ipadden under sommaren. Men inte.
Jag kan förstå att det har varit en del huvudbry om detta. Men det borde man väl ha tänkt igenom innan det infördes. Att Vingåker har en del asylsökanden kan ju knappast ha varit okänt för beslutsfattarna.
Skälet till beslutet att inte ge de ayslsökande barnen rätt att, liksom sina kamrater, ha en ipad under sommaren är enligt vad som står i dagens Katrineholms-Kuriren och kan också läsas på kkuriren.se: “Skälet till att en grupp elever behandlas annorlunda är att asylsökande elever och deras familjer kan komma att avvisas med mycket kort varsel, säger Furén. Och då kanske lärplattorna inte kommer tillbaka.”
De här eleverna går miste om möjligheten till läs- och skrivinlärning under sommaren.
Det känns ju tryggt att beslutet ska utvärderas efter sommaren. Men det är så dags då. Man behöver knappast utvärdera effekten av att några elever inte har läsplattor, för inte lär det förbättra deras möjligheter att lära sig skriva och läsa.
Skynda på – gör en pudel! Lite av ansiktet kanske kan räddas då.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 − sju =