Måste någon dö först?

Måste det hända en dödsolycka innan något görs? Faktum är ju att det har varit tillräckligt många incidenter i rondellen vid Nordöstra förbifarten vid Glysas grav.
Den 27 november kunde du läsa i Katrineholms-Kuriren och på kkuriren.se om ett antal olyckor som hänt vid rondellen. Ett antal har du tidigare kunnat läsa om i KK.
I artikeln skrev vi om Håkan Andersson som skriver upp varje incident som inträffar i rondellen. Dittills hade han dragit 36 streck. Sedan dess har det säkert blivit några till.
I samma artikel uppger Leif Fredriksson, ansvarig för trafiksäkerhetsfrågor på räddningstjänsten i Katrineholm, att den cirkulationsplatsen vid Glysas grav är en av de farligaste i hela kommunen.
Han säger bland annat: “Det är lite som att köra på en motorväg och helt plötsligt dyker det upp en rondell. Är det dessutom lite dimma kan det gå riktigt illa.
På polisen i Katrineholm jobbar Per Lange med trafikfrågor. Han säger bland annat: “Rondeller är inte till för att minska antalet olyckor, tanken är att olyckorna inte ska få lika stora konsekvenser som om det hade varit en korsning i stället.”
Enligt uppgift till KK den 26 november planerar Trafikverket och kommunen hur rondellen kan göras säkrare. Nu har det gått en månad. Vad har hänt?
Om man inte hinner göra något år cirkulationsplatsen snabbt så kanske man skulle skylta på ett ännu bättre sätt så att inget allvarligt händer. den skyltningen som funnit hittills har uppenbarligen inte varit tillräcklig.
Kanske är det bra att det inte satts upp någon Vråkruka för då hade den säkert gått sönder vid någon av dessa olyckshändelser.
Kommer en utsmyckning på platsen att förbättra säkerheten? Visserligen kan det bli lite mer upplyst men fortfarande lutar det neråt mot rondellen och då blir det besvärligt inte minst om det är halt.
Kanske hade det varit bättre om Trafikverket använt en del av de pengar som blev över i projektet Nordvästra förbifarten och lagt dem direkt på en säkrare trafikmiljö vid rondellen vid Glysas grav.

One thought on “Måste någon dö först?

  1. Trafikverket har ansvaret för cirkulationsplatsen vid Glysas grav. Katrineholms kommun har kännedom om två sjukhusrapporterade personskador. Kommunen och Räddningstjänsten håller på att ta fram underlag/statistik gällande egendomsskador. Efter helgerna ska Katrineholms kommun träffa Trafikverket.

    Anmäl kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 − femton =