Vanskligt att åka med SJ?

SJ fick både rätt och fel. Det kan man läsa på kkuriren.se. Det är Allmänna reklamationsnämnden (Arn) som har kommit med ett utslag när det gäller en resa som en kvinna tillsammans med en medresenär skulle göra mellan Katrineholm och Stockholm. De skulle sedan åka vidare till Arlanda för att ta ett flygplan därifrån.
Men det blev lite strul på vägen, eller rättare sagt redan innan resan började.
Tåget som det två skulle ta ställdes helt sonika in. Det händer i SJ:s värld och drabbar alla dem som ska ta sig fram. Visst, som i detta fall, det kom en buss som skull transportera dem, men den kom en dryg timme efter den beräknade tågavgången från Katrineholm C.
Flera tusen kostade det att boka om flygbiljetterna och det ville resenärerna ha tillbaka från SJ eftersom de ansåg att det var SJ:s fel med det inställda tåget.
SJ ansåg det rimligt att betala tillbaka för tågbiljetten, 187 kronor, men inte för att det kostade flera tusen kronor att boka om.
Arn delar SJ:s uppfattning, att det är endast tågbiljettpriset som ska återbetalas. Så för att SJ ställer in ett tåg så innebär det inte att de behöver ta hänsyn till konsekvenserna för resenärerna om de ska fortsätta sin resa. Det är väl det enda sättet man kan tolka beslutet på.
Så ska man flyga vidare efter att åkt tåg så ska man tydligen se till att vara ute i så god tid att man ändå ska hinna med sitt tåg. Intressant att veta var en eventuell gräns går för när SJ kan åta sig att betala även fördyrade kostnader som i detta aktuella fall? Om det kan bli aktuellt? Ersättningen blev i detta fall, “en droppe i havet”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × ett =