Lyckat resultat för Vingåker Factory Outlets bilaga i gratistidningen EXTRA

Ett ökat antal besök i butiken och en klart märkbar ökad försäljning. Det blev resultatet av Vingåker Factory Outlets satsning på en 20-sidig ibladad bilaga i Extra KK i höstas. – Vi ville nå människor i närområdet med vårt kvalitetsmedvetna funktionssortiment för barn och vuxna, säger Richard Ericson, vd på Vingåker Factory Outlet.  Och det gjorde vi.

Vingåker Factory Outlet är mycket känt i närområdet. Självklart efter drygt 20 år i branschen.

– Märkeskläder till ett bra pris, det är och har varit vårt koncept sedan 1997 då vi startade i Ljungströms fabrikslokaler, berättar Richard.  Vårt breda och djupa sortiment av kläder för hela familjen under samma tak är unikt.

Unik är också det faktum att det finns kläder i många storlekar. Herrkostymer och kavajer finns exempelvis i ca 70 olika storlekar.

– Ledstjärnan har hela tiden varit produkt med kvalitet till bra pris. Men orden skulle inte vara något värda om vi inte hade kläder i de storlekar som folk faktiskt använder.

Besökarna kommer såväl från närområdet som betydligt längre från VFO. Och Richard anpassar sin marknadsföring efter den målgrupp han vill nå.

– Inom en 10-milsradie når vi ut till många större städer och där planerar vi nu för liknande åtgärder som den lyckade kampanj vi genomfört tillsammans med Katrineholms-Kurirens gratistidning EXTRA.

Det var i höstas som Richard testade att blada i en egen 20-sidig bilaga i EXTRA KK.

– Vi tryckte upp en broschyr där vi beskrev vårt unika och mycket prisvärda funktionssortiment. Kläderna är inte alltid av ett välkänt märke, men håller en jättebra kvalitet. Plagg bland annat till barn – giftfria och ekologiska i storlekar från prematur och uppåt.  Vi ville nå ut lokalt med detta.

Richard fortsätter:

– Via diskussion med Maria Mokvist på Katrineholms-Kuriren förstod vi att idén med en bilaga i EXTRA KK skulle få mycket bättre respons än att lägga broschyren bland all annan reklam som delas ut i brevlådorna.

”Man ska inte glömma bort den tryckta tidningen som marknadsföringskanal”

Det visade sig vara rätt.

– Alla siffror visar att gratistidningen EXTRA tar sig förbi många hinder som annars reklam brukar kunna fastna i, säger Maria Mokvist, säljchef på Katrineholms-Kuriren. Gratistidningen kommer oftast in i bostaden, läses av flera i familjen och blir också kvar på köksbordet längre än ett vanligt reklamblad. Därför bli uppmärksamhetsvärdet större. Det visade också resultatet av VFOs satsning.

Maria fortsätter:

– I och med att vi är en gratistidning i KFV-regionen når vi ut till drygt 30 000 hushåll i Katrineholm, Flen och Vingåker, även till de hushåll som har ”nej tack till reklam-skylt”. Ett mycket bra komplement till vanliga sexdagars papperstidningen Katrineholms-Kuriren och nyhetssajten kkuriren.se. Som alltid handlar det om att se kundens behov och föreslå den bästa lösningen.

Bland Katrineholms-Kurirens marknadsföringserbjudanden finns också så kallade natives och sökordsoptimering, något som framöver kanske också kan bli en del av VFOs marknadsföring.

– Natives är perfekt för den annonsör som i redaktionell form på sajten vill beskriva de mjuka värdena i sin verksamhet. För att på sikt bygga varumärke. Vårt mål är alltid att hitta rätt metod för vår kund. Metoder som självklart varierar.  Richard är en kunnig marknadsförare som har en bra mix av marknadsföringsåtgärder som matchar VFOs mål att nå olika kundgrupper. Katrineholms-Kuriren är en betydande del av den mixen vilket vi är stolta över, avslutar Maria Mokvist.

 

Bildtext:

STARK PÅ HEMMAPLAN. – Katrineholms-Kurirens gratistidning EXTRA gav bra effekt när vi ville nå ut lokalt med vårt sortiment av funktionskläder med hög kvalitet, säger Richard Ericson, på Vingåker Factory Outlet.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre + arton =