Mediets stryrkor

Printtidning skapar kännedom och sociala medier stärker relationen

Innan det är dags att börja kommunicera erbjudande är det viktigt att låta er annonsering handla om kännedom, det vill säga att göra varumärket och företaget känt. Här är tidningen den kanal som lyckas med detta allra bäst. En tidningsannons läses i snitt under längre tid jämfört en displayannons varför du som företagare har längre tid på dig att föra ut ditt budskap och att ladda ditt varumärke. Att som okänt företag enbart annonsera pris eller produkt via en displayannons är svårt. En annons från okänt varumärke har också oftast lägre observationsvärde. Dessutom har morgontidningen fortfarande den stora fördelen att den når många läsare i en bred målgrupp vilket betyder att du inte bara når de som känner till och intresserar sig för dina produkter och tjänster idag, utan även dem som på sikt kan vara intresserade av  ert företag.

Sociala medier som exempelvis Facebook är en bra mediekanal när du vill skapa lojala kunder ur din befintliga kundbas. Här kan du som företagare bygga relation och nätverk snarare än att sprida och stärka ert varumärke.

Har du redan ett känt och etablerat varumärke kan du fokusera på pris/produkt från start. Här kan du variera mer mellan vilka typer av kanaler du använder för att kommunicera och vilket budskap du levererar i respektive kanal.

Till sist: våga vara unik i ditt material och stick ut från mängden

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20 − 2 =